Akty poświadczenia dziedziczenia
Sporządzony przez notariusza zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia ma skutki prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku i stanowi urzędowy dokument potwierdzający dziedziczenie. Aby notariusz mógł sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia:
- w zakresie spadku nie mogą występować między spadkobiercami żadne spory, tj. muszą oni zgodnie żądać poświadczenia dziedziczenia,
- wszyscy potencjalni spadkobiercy ustawowi i testamentowi (jak również zapisobiercy) muszą być obecni,
- otwarcie spadku musiało nastąpić w dniu 01 lipca 1984 roku i później,
- spadkodawca nie mógł pozostawić testamentu szczególnego (ustnego, podróżnego, wojskowego).
Postępowanie spadkowe u notariusza:
- notariusz dokonuje poszukiwania wpisów dotyczących stwierdzenia nabycia spadku po spadkodawcy w Rejestrze Spadkowym PL utworzonym przez Krajową Radę Notarialną i sporządza protokół z tegoż wyszukania,
- notariusz dokonuje poszukiwania testamentów spadkodawcy w Notarialnym Rejestrze Testamentów utworzonym przez Krajową Radę Notarialną i sporządza protokół z tegoż wyszukania,
- jeśli spadkodawca pozostawił testament, notariusz sporządza protokół z otwarcia i ogłoszenia testamentu,
- notariusz sporządza protokół dziedziczenia przy udziale wszystkich osób mogących wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi,
- następnie notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia, w którym określeni zostają spadkobiercy, wskazana zostaje podstawa prawna ich powołania do spadku wraz ze wskazaniem wysokości przypadających im udziałów w spadku, jak również wskazane są osoby, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne wraz ze wskazaniem przedmiotów tych zapisów,
- notariusz dokonuje rejestracji aktu poświadczenia dziedziczenia w Rejestrze Spadkowym PL prowadzonym przez Krajową Radę Notarialną.
Dokumenty wymagane do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia:
- odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy,
- zaświadczenie/informacja o numerze PESEL spadkodawcy (z urzędu miasta/urzędu gminy/ urzędu stanu cywilnego),
- odpisy skrócone aktów stanu cywilnego spadkobierców:
- odpis skrócony aktu małżeństwa pozostającego przy życiu małżonka spadkodawcy,
- w przypadku pozostałych spadkobierców w odniesieniu do mężczyzn – odpis skrócony aktu urodzenia lub odpis skrócony aktu małżeństwa,
- w przypadku pozostałych spadkobierców w odniesieniu do kobiet – odpis skrócony aktu urodzenia, jeśli nie zmieniała ona nazwiska bądź odpis skrócony aktu małżeństwa, jeśli zawarła związek małżeński i zmieniła nazwisko,
- testament lub testamenty pozostawione przez spadkodawcę, jeżeli takie zostały sporządzone,
- wypisy aktów notarialnych dokumentujących oświadczenia spadkobierców o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, jeżeli takie zostały złożone,
- wypis protokołu otwarcia i ogłoszenia testamentu, jeżeli taki został sporządzony w innej niż tutejsza Kancelarii Notarialnej,
- wypis aktu notarialnego obejmującego umowę zawartą przez spadkobiercę z przyszłym spadkodawcą w przedmiocie zrzeczenia się dziedziczenia po nim, jeśli taka była zawarta,
a ponadto prosimy o przygotowanie informacji:
- czy w skład spadku wchodzą nieruchomości bądź spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, dla których prowadzone są księgi wieczyste (jeśli tak – o podanie numerów tychże ksiąg wieczystych),
- czy spadkodawca w chwili śmierci posiadał obywatelstwo Rzeczypospolitej Polskiej lub niepozostawiające żadnej wątpliwości miejsce zwykłego pobytu w chwili śmierci na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Szanowni Państwo, proszę pamiętać, że w Państwa indywidualnym przypadku mogą być potrzebne dodatkowe dane lub dokumenty – w celu uzyskania szczegółowych informacji prosimy o kontakt z tutejszą Kancelarią Notarialną.
Testamenty
Aby sporządzić testament w formie aktu notarialnego, należy przygotować następujące dane:
- dane osoby, która chce sporządzić testament, a więc: imiona, nazwiska, imiona rodziców, seria i numer dokumentu tożsamości, PESEL, adres zamieszkania, data i miejsce urodzenia,
- dane spadkobierców, a więc: imiona, nazwiska, imiona rodziców, numer PESEL, a w przypadku, jeśli spadkobiercą ma być podmiot prawa inny niż osoba fizyczna – pełna firma bądź nazwa, siedziba, numery identyfikacyjne z właściwych rejestrów,
- w przypadku zapisu lub zapisu windykacyjnego w testamencie, należy szczegółowo określić przedmiot tegoż zapisu.
Oświadczenia o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku
Jeśli nie upłynęło jeszcze 6 miesięcy od dnia, w której dowiedzieliście się Państwo o powołaniu do spadku (może być to wiadomość o śmierci spadkodawcy lub wiadomość o tym, że poprzedzający Państwa w kolejności dziedziczenia spadkobierca odrzucił spadek), macie Państwo możliwość złożenia oświadczenia o odrzuceniu spadku. Możecie Państwo odrzucić spadek, który przypada Państwu zarówno z ustawy jak i z testamentu.
Złożenie oświadczenia o odrzuceniu spadku przed notariuszem wymaga, w szczególności:
- przedłożenia odpisu skróconego aktu zgonu spadkodawcy,
- podania miejsca zwykłego pobytu spadkodawcy w chwili śmierci,
- podania danych osobowych spadkobiercy, który ma zamiar odrzucić spadek,
- podania danych osobowych spadkobierców, którzy dziedziczą w dalszej kolejności.
Podczas jednej wizyty u notariusza spadek może odrzucić kilku spadkobierców jednocześnie – wówczas wystarczy przedłożenie jednego odpisu aktu zgonu spadkodawcy.
Szanowni Państwo, proszę pamiętać, że w Państwa indywidualnym przypadku mogą być potrzebne dodatkowe dane lub dokumenty – w celu uzyskania szczegółowych informacji prosimy o kontakt z tutejszą Kancelarią Notarialną.
Poza powyższymi, w Kancelarii Notarialnej notariusz może sporządzić na Państwa życzenie:
- Protokół z wyszukania wpisów dotyczących stwierdzenia nabycia spadku w Rejestrze Spadkowym PL utworzonym przez Krajową Radę Notarialną,
- Protokół z wyszukania testamentów w Notarialnym Rejestrze Testamentów utworzonym przez Krajową Radę Notarialną,
- Protokół z otwarcia i ogłoszenia testamentu,
- Oświadczenie o przyjęciu spadku,
- Umowę o dział spadku,
- Umowę zbycia spadku jak i umowę zbycia przedmiotów wchodzących w skład spadku,
- Umowę o zrzeczenie się dziedziczenia,
- Umowę o zrzeczenie się prawa do zachowku,
- Europejskie poświadczenie spadkowe.